Досвід роботи


Досвід роботи

     Для школярів ігрова форма навчання є досить привабливою й ефективною. Гра допомагає визначити рівні інтелектуальних здібностей, уміння аналізувати, розмірковувати, комбінувати, програвати На сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема організації пізнавальної діяльності учнів набирає особливо важливого значення у зв’язку з потребою суспільства в людях кваліфікованих, здатних швидко орієнтуватися в обставинах, мислити самостійно.

         При закріпленні нового матеріалу використовую ігрові прийоми : «Вірю – не вірю», «Так-Ні», «Метод опрацьовування друкованого матеріалу». Для вивчення термінів використовую метод «Слабка ланка». Ще один варіант роботи з термінологією «М’яч зі словами» ( кидаю м’яч учням по черзі і пропоную назвати визначення термінів). 

   Аналізуючи свою роботу, можу сказати, що стараюсь не псувати емоційний стан  звертати увагу на клас в цілому та на цікавих особистостей. Можу підтвердити, що ігрові методи сприяють творчому розвитку учнів та допомагають розпізнати лідерів, талановитих та  обдарованих дітей.

   Окрім того, ігрові прийоми сприяють підвищенню рівня якості знань та успішності навчальних досягнень учнів. Практикуючи несподіванки, мандрівки,  дослідження, спонтанні проекти переконалась, вони збагачують творчий потенціал, як і мій, так і моїх вихованців. 

 Ігровий прийом «Кросворди».

 Ігровий прийом «Портрет».

 Твердження, в якому описово подані відомості про рослину. Учні намагаються впізнати об’єкт, особу. Якщо не вдається,  зачитується друге твердження, що містить більш точну інформацію. Третє твердження містить таку інформацію, що не впізнати згадуване не можна. Якщо учні вгадують характеристику з першого твердження - отримують вищий бал, з другого підходу оцінка нижче, з третього - ще нижче. Наприклад: 1.Морський житель, має тіло, схоже на ракету. 2.У нього десять щупалець, два з яких довші, ніж інші. 3. Він розвиває швидкість до 70 км/год. (Кальмар) .

Ігровий прийом «Вірю - не вірю» .

 Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що…» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні. Ігровий прийом «Так - ні»Учні намагаються знайти відповідь, ставлячи питання. На ці питання вчитель відповідає словами «так», «ні», «так і ні». Питання треба ставити так, щоб звужувати коло пошуку. Універсальність цього методичного прийому полягає в тому, що його можна використовувати і для організації відпочинку і для створення ситуації, що інтригує. Перевагами прийому є те, що він навчає систематизувати відому інформацію, зв’язувати воєдино окремі факти в загальну картину, навчає уважно слухати й аналізувати питання. Якщо питання некоректне або вчитель не може дати на нього відповідь з дидактичних міркувань, то він  відмовляється від відповіді наперед обумовленим жестом. Після гри треба обов’язково обговорити питання: які з них були найвдалішими, які менш вдалими. Головне в цьому прийомі - навчити виробляти стратегію пошуку, а не закидати вчителя незліченною кількістю питань.

Ігри на уроках української мови

             “Незвичайна математика”.

Виконайте дії і прочитайте утворений результат.

Міс + то + к = ... (місток)

Школа – а + яри –и + і = ... (школярі)

Про – ро + так – к + хи = ... (птахи)

Утворити слова із складів.

                 РО                                  РОЗ                             МОВ

 

ГО                               Ю                    Є                              ЛЯ

 

3.              Утворити слова:

 жо                         ра

щіч                          ки     

хво                           ко

ле                             луді

ліж                          ки

їжа                         лі

весе                          щі

пла                          жить

  Прочитайте утворені слова, доберіть до них рими.

4.  Утворити слова зі спільною частиною:

                                                топля

                                                тина

      КАР                                  ета 

                                                туз

                                                аван

Утворені слова введіть у речення.

Слово

5.                          Прочитати слова на одному мовному видиху:

            Сосна, береза, калина, дуб, липа.

            Ромашка, дзвіночок, кульбаба, конвалія, троянда.

            Читати, рахувати, думати, вірш, малювати.

Які слова зайві? Утворіть з ними подібні ряди слів.

6.                          Поділити слова на групи.

Скільки груп можна скласти?

Бджола, яхта, горобець, сова, жук, щука, крокодил, соловейко, стріла, дельфін, метелик.

( Можна утворити такі групи: об’єкти, що літають; птахи; неживі предмети; об’єкти, що плавають).

7.                          Розшифрувати слова, прочитайте, знайдіть зайві.

ліоцьве                              касл                   

качру                         ошдка

нлапе                        патар

піпар                       тіслець

мгука                       орикдор

10. Придумати слова з такими сполученнями:

Во...на, со...ник, ко...л, пі...нь, до...га, са...чок о...ро.

11. Швидко прочитати слова:

-                               що складаються з одного складу;

-                               що складаються з двох складів.

Лід, дуб, роса,зима, лоза, рік, газ, каша, тин, місто, іній, Іра, дім, син, кора, віз, весна.

Спробуйте скласти подібне завдання із слів, що починаються на голосні і приголосні звуки.

12. Хто це? Що це?

Доберіть іменники до поданих слів:

Рідна, лагідна, найдорожча, добра, ласкава________.

Запашний, білий, смачний, духмяний______________________.

Вірний, надійний, щирий, найкращий______________________.

13. Утворити складні слова із двох інших:

Птах і ловити - __________________(птахолов).

Гори і хвіст - ____________________(горихвістка).

Муха і ловити - __________________(мухоловка).

14. Прочитати слова на одному диханні:

буквар(бук)                                               яблука(лук)

баштан(башта)                       Дніпро(дні)

корабель(кора)                          вороги(роги)

купаються(купа)                       стрибає(риба)

сонце(сон)                                  судно(дно)

чайка(чай)                                 собака(бак)

     Уважно перечитайте слова, спробуйте знайти в них інші, які “ заховалися” і поясніть, що вони означають.

     15. Прочитати слова, доберіть до них схожі за звучанням:

ложка - ______________(сошка, стежка...)

сльози - _______________(мімози, кози, лози...)

вдома - _______________(Рома, кома, солома...)

16. До групи слів доберати узагальнююче слово:

     Гусінь, тля, шашіль, короїд – це _______________________(шкідники дерев)

 Птахолов, садівник, лісник, рибалка – це _______________(заняття людей)

Мова, читання, математика – це ___________________(шкільні предмети)

17. Прочитати “ланцюжки” слів:

Винахід,винахідник, винахідливий, винаходити.

Куля, кулька, кулькова.

Рука, ручка, ручний, приручити.

-                               Що об’єднує кожну групу слів?

-                               Які слова найкоротші?

-                               Яке слово найдовше?

18.  Знайти назви дерев у сполучені літер:

Іду берегом річки.(Дуб).

Я маю свій буквар.(Бук).

Гра була дуже цікава.(Граб).

19. Знайти слово яке “заблукало”:

Вовчище, вітрище, морозище, зайчик. (Зайчик).

Жаль, жалісливий, жабка, пожаліти.(Жабка).

Горобчик, орел, мишка, синичка. (Мишка).

20. Продовжити речення, доповнюючи його щоразу новим словом:

Ми читаємо.

Ми читаємо... (на уроці).

Ми читаємо на уроці... (казку).

Ми читаємо на уроці казку... (про тварин).

21. Доповнити вислів швидко і точно:

Дерево високе, а кущ...

Цукор солодкий, а сіль...

Озеро мілке, а океан...

Річка прісна, а океан...

22. Прочитати і закінчіть речення:

 Кішка стрибнула на дерево, як...

 Кішка стрибнула на дерево, тому, що...

 Кішка стрибнула на дерево, коли...

     Кішка стрибнула на дерево і...

23. Роз’єднати слова і прочитайте речення:

Хтопосадивдерево, поставивсобізажиттячудовийзеленийпам’ятникнавіки.

-                               Перечитайте речення і задумайтесь над його змістом.

-                               Як ви його зрозуміли?


26. За схемою скласти речення (можливі різні варіанти).

      Де?                                                         Хто?

__________                співає                  __________

__________                живе                   __________

__________                стрибає              __________

__________                спить                  __________        

__________                стукає                __________

 

Прислів’я

27. З’єднати частини прислів’їв. Поясніть їх значення.

Книга вчить,                                      тисячі людей навчає.

Книга – твій друг,                              розуму наберешся.

З книгою подружишся –                       як на світі жить.

Одна книга                                          без неї, як без рук.

28. Продовжити прислів’я.

Читання – ось краще ... (навчання).

Хто багато читає, той ... (багато знає).

Книга вчить, як ...(на світі жить).

Книга – ключ до ...(наук і знань).

29. Розгадати зашифрований вислів.

 

 Лю           ваш          і          во          ре                  кни                     

 


Друг         біть        на          бе               гу-           жіть

30. Переставити слова так, щоб прочитати прислів’я.

книга зірки Хороша сяє яскравіше без Життя квітів без весна що книжок –

31. Прочитати слова. Поміняти місцями їх так, щоб отримати прислів’я.

             а       п       м       к        д

             д       р       а       н        о

н           і        я        н        и       с

е            т       н        и       ж      е

             е        и       т       к        б

             й       к        ь        а       е


Скоромовки

34. Прочитати скоромовку.

У сороки - білобоки

П’ять малят сороченят.

Усі чисто хочуть їсти,

Треба всім їм дати лад...

-                               Прочитайте скоромовку повільно пошепки. Про що вона?

-                               Поясніть значення слів “дати лад”.

3

Цікаві ігри та завдання з математики

1.  У кого картка такого самого кольору?

Мета: закріпити у дітей знання про назви кольорів, навчити розрізняти предмети за кольором.

Обладнання: різнокольорові картки.

     Учні одержують кольорові картки. Вчитель викликає до дошки одного з них і запитує, якого кольору в нього картка. Потім просить назвати імена тих учнів, які мають картки такого ж кольору.

    Діти,  імена яких були названі, стають поруч із першим учнем. Решта перевіряє, чи правильно було зроблено вибір.

2.  Знайти зайвий предмет.

Мета: закріпити вміння порівнювати предмети за різними ознаками( кольором, формою, розмірами, матеріалом).

Обладнання: набірне полотно, предметні картинки, моделі геометричних фігур.

    Потрібно виставити 5-6 предметів на столі або на набірному полотні. Відшукуючи зайвий предмет, діти орієнтуються на одну ознаку, абстрагуючись від інших. Учень однієї з команд, який виконав завдання правильно й швидше за інших, нагороджується прапорцем.

3.  Чого не стало?

Мета: навити дітей порівнювати фігури за розмірами.

Обладнання: набірне полотно, набірні картинки.

Розміщується на набірному полотні зображення 5-6 різних за розміром предметів і пропонується уважно їх розглянути. Потім діти заплющують очі, і в цей час  забирається з полотна один із зображених предметів. Після цього дозволяється учням розплющити очі та пропонуємо їм з’ясувати, якого предмета не стало.

4.  Розстав правильно стільці.

Завдання. Поставити у кімнаті 2 стільці так, щоб біля кожної стіни стояло по 1 стільцю.

 

 

 

 

 

 

 


Завдання. Розмітити  5 стільців так, щоб біля кожної з чотирьох сторін стояло по 2 стільці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


5.  Розмісти правильно числа.

На портах картки з числами «2», «4», «6», «8», «10».

Завдання. Необхідно розмістити у порожніх клітинах числа так, щоб сума трьох чисел, розміщених по прямих, становила 18.

 

                   

Гра «Естафета».

Клас ділиться на 2 команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв’язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди як естафетну паличку і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє та команда, в якій швидше будуть розв’язані приклади.

Гра «Склади два приклади»

Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень, якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання і розв’язує їх.

Наприклад:

7 + 2 = 9             9 – 2 = 7              5 + 4 = 9             9 – 4 = 5

                           9 – 7 = 2                                          9 – 5 = 4

Гра «Назви сусідів»

   Учасники стають у коло, в центрі якого – ведучій з м’ячем. Він кидає м’яч кожному учневі і називає число у межах вивчених. Той, хто піймав мя , повинен назвати «сусідів» названого числа.

    Числа можна називати у довільному порядку, повторюючи їх. Той хто не правильно назвав «сусідів» , вибуває з гри.

Ведучий: 5, 7, 9,2.

Гравець: 4, 6; 6, 8; 8, 10; 1, 3.

Гра « Кращий обчислювач »

  Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є кубик, на гранях якого написані числа. Гравці різних команд по черзі кидають кубик і , називаючи число, яке випало, швидко додають до суми попередніх і повідомляють результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилився  в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Га може бути індивідуальною.

Гра « Плутанка»

Два  учні викладають на набірному полотні будь - які два  числа, а всі інші  - вибирають лише ті , які діляться на дане число.

 

26       25      5       16     18     10     :     5

21       24      13      7      14    28      :     7

 

 Використано матеріали : Шандиба О.В.